Blue Assist

BlueAssist is een hulpmiddel dat een houvast biedt aan mensen die geen eenvoudige vraag kunnen of durven stellen. Met behulp van een BlueAssist-kaart of -applicatie, tonen ze hun hulpvraag aan jou. Lees hun vraag en jouw antwoord helpt hen weer verder!
 

Running sneakers | Buy Branded Footwear & Shoes Online In India

Website

Blueassist

Kost

Gratis!

Wat is Blue Assist

Het BlueAssist-icoon is een internationaal erkend icoon dat een houvast biedt aan mensen die het moeilijk hebben om een eenvoudige vraag te stellen aan een medeburger. Met behulp van BlueAssist doen zij beroep op de goede burgerzin. Momenteel zijn er drie BlueAssist-instrumenten: de BlueAssist-Kaartjes, BlueAssist-app en BlueAssist op Cloudina. Allemaal gratis te gebruiken.

De gebruikers van BlueAssist verder op weg helpen, geeft je een goed gevoel: Je geeft mensen de kans om dagelijkse dingen alleen te durven doen zoals boodschappen doen, de bus nemen, …

Voor wie

BlueAssist is er voor iedereen die het moeilijk heeft om informatie te be­grij­­pen of zelf begrepen te worden: mensen met een verstandelijke beperking, beginnende dementie of een taalbarrière. 

Praktisch

In de praktijk betekent ‘Hulp vragen’ rond mobiliteit meestal gewoon vragen stellen zoals:

  • “Is dit de trein voor Gent-Dampoort?”
  • "Ben ik aan de halte 'Centrum?"

Vaak worden de te voorziene vragen door een begeleider, mantelzorger of relatie van de gebruiker vooraf op de kaartjes geschreven of in de app gezet.
Voor gebruikers die niet kunnen lezen wordt aan de vraag een pictogram of afbeelding gekoppeld, als referentie voor deze gebruiker, om de juiste vraag te kunnen tonen.

Er zijn drie verschillende instrumenten ter beschikking om het BlueAssist concept concreet te maken.

BlueAssist kaarten

Dit zijn eenvoudige kaarten waarop een hulpvraag kan geschreven worden.  
Ze kunnen voorzien worden van een extra pictogram of afbeelding als visuele ondersteuning voor de gebruiker.  
Ter herkenning staat het BlueAssist icoon in de linkeronderhoek.

BlueAssist notitieblokken

Deze hebben dezelfde lay-out dan de kaarten maar zijn van een groter formaat (A5).  
De BlueAssist notitieblokken zijn er gekomen op vraag van eerstelijnsdiensten (zoals loketbedienden van de stad).  
Zij ondervinden soms moeite om te communiceren met sommige klanten.  
Met de notitieblok kunnen ze hun boodschap noteren.  
Deze kan dan door de klant worden meegenomen naar de begeleider, mantelzorger of naar een andere balie waar men hen verder kan helpen.

BlueAssist applicatie

Daarnaast zijn er ook de BlueAssist applicaties.  
De gratis applicaties kunnen tot 2 hulpvragen bevatten en kunnen ter verduidelijking aangevuld worden door een pictogram.  Er is keuze uit 3 pictogrammen.  
Toelichting over het gebruik van deze gratis applicatie is te vinden in de app zelf.

Alle info vind je op de website van Blue Assist.